دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

آیین‌نامه اجرایی جدید مدارس، شهریور ۱۴۰۳ ابلاغ خواهد شد/ مدیران مدارس اشکالات نسخه آزمایشی این آئین نامه را اعلام کنند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نسخه جدید و نهایی آیین‌نامه اجرایی مدارس شهریور سال آینده ابلاغ خواهد شد. مدیران مدارس اشکالات نسخه آزمایشی را اعلام کنند.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در همایش مدیران جدید الانتصاب مدارس شهر تهران که دوشنبه در کانون شهید مفتح برگزار شد اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش یک شعبه از مجلس شورای اسلامی است چون نظام تعلیم آموزش و پرورش نیازمند قانون‌گذاری و سیاستگذاری است بنابراین در اکثر کشورهای جهان نهاد ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفتند و نام آن را شورای عالی آموزش و پرورش گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه قدمت رسمی شورای عالی آموزش و پرورش در ایران، 102 سال است، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یکی از قدیمی ترین نهادهای تصمیم گیر در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور است که 10 سال قبل از انقلاب مشروطه در سال 1275 به نام انجمن معارف توسط افرادی که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند شکل گرفت و در سال 1300 به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و تاثیرگذار در روند آموزش و پرورش به طور رسمی پا به عرصه وجود نهاد.

امانی اظهار کرد: از سال 1390 (سال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) تا به امروز 7 وزیر و 4 سرپرست در وزارت آموزش و پرورش تغییر کردند و اگر ثبات مدیریت شورای عالی آموزش و پرورش نبود در این تغییر وزرا شاید اکنون اسمی از سند تحول بنیادین باقی نمی‌ماند، هر وزیر به طور میانگین 2 سال فعالیت کرده است و قبل از آنکه بتواند برنامه‌ای برای اجرای سند تحول بنویسد، مجبور به ترک وزارتخانه شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: کار قانونگذاری و سیاستگذاری کاری سخت، تخصصی، فنی و ظریف است که باید با حوصله و طمانینه انجام شده تا از جامعیت و اتقان لازم برخوردار باشد.

وی افزود: برخی می گویند چرا شورای عالی آموزش و پرورش در سیاستگذاری و تدوین قوانین، مقررات و آئین نامه های آموزشی و تربیتی سریع نیست؟ اساساً نهادهای قانون‌گذاری نباید این گونه باشند، فرایند قانون‌گذاری باید سنجیده و با در نظر گرفتن جمیع جهات موضوعات آموزشی و تربیتی باشد و نباید شتاب‌زده و بدون منطق عمل کرد.

امانی ادامه داد: قله مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است که برای اجرای کامل آن نیازمند همکاری و همراهی ملت، مجلس و دولت هستیم چون آموزش و پرورش به علت محدودیت زیرساخت، امکانات و بودجه ای به تنهایی توان اجرای آن را ندارد.

وی افزود: دومین مصوبه شورای عالی یعنی حجیم‌ترین و تاثیرگذارترین سند، آیین‌نامه اجرایی مدارس می باشد و یکی از اسنادی است که به واسطه تحول بنیادین متولد شده است.

امانی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی مدارس، نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین در مدرسه است، گفت: آئین نامه اجرایی مدارس، منشور مدیریت مدارس است که تمام نیازهای یک مدیر برای اداره مدرسه در آن پیش بینی شده است.

درخواست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از مدیران مدارس برای اعلام اشکالات نسخه آزمایشی اجرایی اجرایی مدارس

وی اظهار داشت: نسخه جدید آیین‌نامه اجرایی در سال 1400 تدوین و تصویب و برای اجرای آزمایشی به مدارس ابلاغ شد. این آئین نامه مدرسه را محور توسعه و پیشرفت کشور قرار داده است.

امانی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی مدارس اختیارات گسترده‌ای برای مدیران مدارس پیش بینی کرده است اضافه کرد: آیین‌نامه اجرایی مدارس امروز به صورت یک کتابچه آموزشی تدوین شده است که شناخت کافی را به مدیران مدارس می‌دهد بنابراین اگر مدیران مطابق آن اقدام کنند، سند تحول بنیادین را در مدرسه عملیاتی کرده‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خطاب به مدیران مدارس گفت: نسخه آزمایشی آیین‌نامه اجرایی مدارس را مطالعه کنید و ایرادات آن را شناسایی و اعلام کنید تا سال آینده در نسخه اصلی اعمال شود، نسخه جدید و نهایی آیین‌نامه اجرایی مدارس شهریور سال آینده ابلاغ خواهد شد و این نسخه دیگر آزمایشی نیست و تا اطلاع ثانوی مبنای عمل مدارس باقی خواهد ماند.

لطفاً نظرات و پیشنهادهای خود را درباره آئین نامه اجرایی مدارس از طریق ایمیل زیر ارسال فرمایید.

ravabet@sce.ir